Πυρετώδεις προετοιμασίες έχουν ξεκινήσει στον αυτοκινητόδρομος Ε65 προκειμένου να παραδοθούν τα τμήματα Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Καλαμπάκα. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com η παράδοση προγραμματίζεται με τα μέχρι σήμερα δεδομένα λίγο πριν την Μεγάλη Εβδομάδα και συγκεκριμένα μεταξύ 23-25 Απριλίου.
Αυτή την στιγμή προχωρούν οι τελευταίες πινελιές στις εργασίες και των δύο τμημάτων κυρίως με διαγραμμίσεις, πινακίδες σήμανσης και φωτισμό που ολοκληρώνουν μια κατασκευαστική περίοδο που για το Λαμία-Ξυνιάδα ξεκίνησε το 2019 και για το υποτμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα το 2021. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προετοιμάζονται για την δεύτερη παράδοση μεγάλου οδικού έργου μετά από την Αμβρακία οδό στις αρχές του έτους.
Με την παράδοση των δύο τμήματων ο αυτοκινητόδρομος Ε65 και το Αθήνα-Τρίκαλα θα διανύεται σε 3 ώρες ασφαλούς και άνετης οδήγησης. Ο δρόμος σε όλο το μήκος του θα διαθέτει δύο λωρίδες + ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Στην ουσία ο οδηγός θα χρησιμοποιεί την εθνική οδό από την Αθήνα (δηλαδή στη Νέα Οδό) και στην περιοχή της Ανθήλης (περίπου στο 205χλμ) θα εισέρχεται στον οδικό άξονα της Κεντρικής Οδού. Από εκεί θα διανύει περίπου άλλα 110 χιλιόμετρα μέχρι να φτάσει μέχρι την πόλη των Τρικάλων και περίπου 10 ακόμα για να φτάσει στην Καλαμπάκα. Αυτό σημαίνει πως η απόσταση των 325 χιλιομέτρων θα μπορεί να καλύπτεται με συντηρητική οδήγηση σε 3 ώρες και 10 λεπτά.
Στόχος είναι στις φετινές γιορτές οι ταξιδιώτες του Πάσχα με κατεύθυνση προς Φθιώτιδα και Δυτική Θεσσαλία να έχουν τη δυνατότητα να κυκλοφορήσουν σε αυτά τα νέα τμήματα του αυτοκινητόδρομου περίπου 125 χιλιομέτρων και ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερος ως Ε65 θα πάψει να είναι ο “τυφλός” αυτοκινητοδρομος.
Αυτο που παραδίδεται είναι ουσιαστικά η πλήρη ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα συνολικού μήκους 32,5 χιλιομέτρων αλλά και επιπλέον 10 χιλιομέτρων στο βόρειο τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα.
Τα έργα στο νότιο τμήμα ξεκινούν από την περιοχή της Ανθήλης, πριν την Λαμία (ερχόμενοι από Αθήνα), και καταλήγουν στην αποξηραμένη λίμνη Ξυνιάδα. Να θυμίσουμε πως τα πρώτα 15 χιλιόμετρα έχουν δοθεί στην κυκλοφορία από το 2020 και απομένουν τα υπόλοιπα 16 χιλιόμετρα που θα ενώσουν δια παντώς τον Ε65 με το εθνικό δίκτυο των αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Το μεγαλύτερο τεχνικό έργο στο νότιο τμήμα αποτελεί η Σήραγγα Όθρυος μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων η οποία αποτέλεσε και μια σημαντική πρόκληση κατά την διάρκεια της κατασκευής. Με την λειτουργία της θα είναι μια από τις 10 μεγαλύτερες οδικές σήραγγες της χώρας.
Τα έργα στο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα με την ολοκλήρωση τους θα κάνουν πραγματικότητα την διαδρομή Αθήνα-Τρίκαλα σε 3 ώρες καθώς πλέον δεν θα χρειάζεται ο οδηγός να χρησιμοποιεί το δύσκολο οδικό ανάγλυφο στις ανηφόρες μετά τη Λαμία. Δέκα λεπτά περισσότερα θα απαιτούνται για να φτάσει μέχρι την Καλαμπάκα.
Η στρατηγική σημασία του Ε65
Ο Ε65 θα αποτελέσει τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της Ηπειρωτικής χώρας. Στα δυτικά έχει τον άξονα της Ιόνιας Οδού (Αντίρριο-Ιωάννινα) και ανατολικά την άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Το μεγάλο προσόν του Ε65 είναι η σύνδεση Ανατολής και Δύσης. Μέσω του Ε65 ενώνονται τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Βόλου. Παράλληλα θα προσφέρει άνετη πρόσβαση στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Ηπείρου σε χρόνους που είναι εξαιρετικά πιο σύντομοι από ότι τώρα.
Για παράδειγμα το Αθήνα-Γρεβενά θα είναι υπόθεση 4 ωρών ενώ σε 4,5 ώρες κατεβαίνει ο απαιτούμενος χρόνος για Μέτσοβο ή Καστοριά. Παράλληλα μέσω του Ε65 και του κάθετου άξονα Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή έρχονται πιο κοντά οι γειτονικές χώρες της Αλβανίας και της Βόρειας Μακεδονίας.
Τα έργα στο νότιο και βόρειο τμήμα εκτελεί η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κεντρική Οδός Α.Ε. Στο νότιο τμήμα τα έργα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και στο βόρειο όπως αναφέρθηκε και παραπάνω από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ανεξάρτητοι μηχανικοί είναι το σχήμα AECOM-OMEK.
Nίκος Καραγιάννης (ypodomes.com)