Δέκα μέρες προτού βγουν στον αέρα οι προκηρύξεις για τα έργα της Θεσσαλίας, οι πολυαναμενόμενες εντάξεις χρηματοδότησης κλείνουν τις τελευταίες εκκρεμότητες. Ενόψει της αποστολής των προσκλήσεων στους μεγάλους τεχνικούς ομίλους για διαπραγμάτευση, μέσω fast-track διαδικασίας, το διήμερο 5-6 Δεκεμβρίου, οι αποφάσεις φωτογραφίζουν για πρώτη φορά την έκταση των ζημιών, κόστους 1,35 δισ. ευρώ, στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο που βυθίστηκαν κάτω από τόνους λάσπης και φερτών υλικών.

Όπως καταγράφεται στις αποφάσεις συνολικής χρηματοδότησης 643,26 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που συμπληρώνουν τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης, τα ακραία φαινόμενα Daniel και Elias έπληξαν το περιφερειακό οδικό δίκτυο Θεσσαλίας, Φθιώτιδας και Βόρειας Εύβοιας, και τη σιδηροδρομική υποδομή. Ειδικότερα, προκλήθηκαν μεγάλες καθιζήσεις του οδοστρώματος σε διάφορα τμήματα ως και πλήρης αποδόμηση της υπόβασης του δρόμου.

Οι ζημιές στο οδικό δίκτυο

Κατολισθήσεις, ζημιές στα πρανή και τα ορύγματα των οδών και βλάβες στα συνοδά υδραυλικά έργα δημιουργήθηκαν ιδιαίτερα στα ορεινά. Εκτεταμένες βλάβες ως και καταστροφή επήλθαν σε τμήματα του πεδινού δικτύου, που εκτός από την υπερκάλυψη με νερό, δέχθηκε και την ορμή των φερτών υλικών από μεγαλύτερο υψόμετρο. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες.

Μικρά τεχνικά έργα, όπως τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί απορροής ομβρίων υδάτων και τάφροι υπέστησαν σοβαρές ζημιές ή κατέρρευσαν. Βλάβες υπάρχουν, ακόμη, στα δίκτυα ηλεκτροφωτισμού, στη σήμανση και σε στηθαία ασφαλείας. Πολλές γέφυρες πρέπει να αποκατασταθούν, ενώ όσες κατέρρευσαν πρέπει να κατασκευαστούν  εκ νέου.

Με στόχο την επανασύνδεση των οικισμών για την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών και την ομαλή μεταφορά αγαθών προς τις πληγείσες περιοχές, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών άναψε το «πράσινο φως» για τη χρηματοδότηση με 416,4 εκατ. ευρώ των έργων οριστικής αποκατάστασης σε συνολικά 1.007 θέσεις του οδικού δικτύου σε έξι περιφερειακές ενότητες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας.

Πρόκειται για τέσσερις εργολαβίες που αντιστοιχούν σε συστάδες δήμων: (1) Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, (2) Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, (3) Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, (4) Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων.

Επιπλέον, θα γίνουν παρεμβάσεις με επιμέρους εθνική συμβολή 19,8 εκατ. ευρώ σε 19 θέσεις κάτω διαβάσεων, σε 11 τεχνικά έργα ομβρίων (οχετούς, γέφυρες) στο παράπλευρο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ στη Λάρισα, σε 3 θέσεις στον οδικό άξονα παράκαμψης Βόλου, σε μια θέση κατολίσθησης και σε 3 θέσεις στο παράπλευρο οδικό δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ στη Φθιώτιδα. Ακόμη θα γίνει αποκατάσταση οδοστρώματος (πλήρης ή επιφανειακή) σε συνολικό μήκος 35 χιλιομέτρων στο παράπλευρο οδικό δίκτυο του ΠΑΘΕ στη Λάρισα.

Δημόσια δαπάνη για δύο εργολαβίες στον σιδηρόδρομο

Αντίστοιχα, για τις σιδηροδρομικές υποδομές που έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές «κλείδωσαν» 226,86 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ. Όπως επισημαίνεται στην απόφαση ένταξης, οι εκτεταμένες ζημιές σε τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου προκλήθηκαν από τις έντονες βροχοπτώσεις, την αστοχία φραγμάτων και την υπερχείλιση ποταμών και ρεμάτων.

Μεταξύ των τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου που επλήγησαν είναι η σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα-Βόλος, με αστοχίες που αφορούν κυρίως σε επιμόλυνση της επιδομής από φερτά υλικά, φθορές υλικών, παράσυρση έρματος και επιχώματος, διαβρώσεις και βλάβες σε υδραυλικά έργα. Από την έξοδο του Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλου μέχρι την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, οι αστοχίες αφορούν στον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό της σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ETCS L1, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης.

Η δημόσια συμβολή θα κατευθυνθεί στις εργασίες για την οριστική αποκατάσταση αυτών των αστοχιών, μέσω δύο συμβάσεων, με παρεμβάσεις στα παρακάτω τμήματα:

Αποκατάσταση της μονής γραμμής στο τμήμα Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Λατομείου, με ανακατασκευή της υποδομής και της επιδομής με χρήση νέων «βαρέως τύπου» υλικών που αυξάνουν τη σταθερότητα γραμμής έναντι παράσυρσης. Περιλαμβάνονται επίσης έργα θωράκισης της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής σε τμήματα της γραμμής που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα έναντι πλημμυρικών φαινομένων, όπως εντοπίστηκαν από τις υπηρεσίες του ΟΣΕ, καθώς και αντικατάσταση των υφιστάμενων ανεπαρκών τεχνικών γεφύρωσης ρεμάτων με νέα μεγαλύτερου ανοίγματος.

Αντικατάσταση των δύο παλαιών μεταλλικών γεφυρών του ρέματος Ξηριά και του ποταμού Κραυσίδωνα, μεταξύ Σ.Σ. Λατομείου και εισόδου Σ.Σ. Βόλου, που δεν περιλαμβάνονται στο αντικείμενο της εν ενεργεία σύμβασης 736/2020 της ΕΡΓΟΣΕ. Επίσης, αποκατάσταση – υψομετρική προσαρμογή των τριών ισόπεδων διαβάσεων που επηρεάζονται από την ανακατασκευή των εν λόγω γεφυρών.

Αποκατάσταση δύο κύριων γραμμών και δύο γραμμών υπέρβασης με ανακατασκευή της υποδομής και της επιδομής με χρήση νέων «βαρέως τύπου» υλικών που αυξάνουν τη σταθερότητα έναντι παράσυρσης, ή με εφαρμογή σταθερής επιδομής στο τμήμα Σ.Σ. Βόλου από τη θέση 60+600 ως τη θέση 61+360.

Αποξήλωση εσωτερικού εξοπλισμού (ZLC,CLC,RRI) σηματοδότησης και παράδοση του στον ΟΣΕ.

Αποξήλωση εξοπλισμού γραμμής σηματοδότησης (φανάρια, αλλαγές, κυκλώματα γραμμής, ερμάρια σηματοδότησης, εξοπλισμός ETCS).

Εργασίες αποκατάστασης συστημάτων σηματοδότησης, ETCS L1, τηλεδιοίκησης, που θα υλοποιηθούν σε δύο φάσεις.

Εργασίες ηλεκτροκίνησης για ρυθμίσεις της αλυσοειδούς που θα χρειαστούν στα σημεία ανύψωσης της γραμμής κατά την αποκατάστασή της.

Όλγα Κλώντζα (businessdaily.gr)