Στο μήνυμά του ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων κ. Αλέξανδρος Καπανιάρης για την Πανελλήνια Ημέρα σχολικής βίας και εκφοβισμού, αναφέρει τα εξής:
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (schoolbullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μια μορφή επιθετικής συμπεριφοράς μεταξύ μαθητών/τριών συνήθως της ίδιας ηλικίας που εμφανίζεται εντός και εκτός σχολείου, με σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων και τη διαδικασία της μάθησης.
Τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού δημιουργούν έντονο προβληματισμό σε όλους μας λόγω των πολλών, διαφορετικών και έντονων μορφών με τις οποίες εκδηλώνονται. Η επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών/τριών εκδηλώνεται με μορφές βίας όπως λεκτικός εκφοβισμός και μέσω διαδικτύου ή άλλων ηλεκτρονικών συσκευών, πειράγματα, ειρωνική συμπεριφορά, διάδοση φημών αλλά και με περιστατικά συγκρούσεων με ρατσιστικά η άλλα χαρακτηριστικά, χτυπήματα, σπρωξίματα, σεξουαλική παρενόχληση και χειρονομίες και αφορά στους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων Δρ Αλέξανδρος Καπανιάρης: «Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων έχει αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες από το προηγούμενο σχολικό έτος και συνεχίζουμε και κατά το τρέχον σχολικό έτος με δράσεις που αφορούν τον εκφοβισμό και τη βία μέσα και έξω από το σχολείο με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών/τριών σε συνεργασία με Πανεπιστημιακά ιδρύματα και φορείς της πόλης αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και σχεδιάζοντας ολοκληρωμένα προγράμματα εξ αποστάσεως, δια ζώσης και βιωματικά εργαστήρια όπως: τα «Εργαστήρια Εποπτείας», πρόγραμμα επιμόρφωσης των Συμβούλων Σχολικής Ζωής που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Θεσσαλίας, τη «Σχολή Γονέων» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας μέσω του Εργαστηρίου Ψυχολογίας και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής και το πρόγραμμα «Ενδοσχολική Βία και Σχολική Διαμεσολάβηση» που υλοποιείται με τη συνεργασία του Εργαστηρίου Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης (ΜΕ.Κ.ΘΕ.ΜΕ.) του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Στα άμεσα σχέδια μας είναι: α) η δημιουργία Σχολής Γονέων στην Καλαμπάκα από το σχολικό έτος 2024-25 σε συνεργασία με τον Δήμο Μετέωρων και τις σχολικές μονάδες της περιοχής, β) η υποστήριξη των εκπαιδευτικών που θα επιμορφωθούν από το πρόγραμμα «Ενδοσχολική Βία και Σχολική Διαμεσολάβηση» για εφαρμογή στο σχολείο για τη δημιουργία ομάδων σχολικής διαμεσολάβησης, γ) πρωτοβουλία για τη δημιουργία «Δικτύου Φορέων Πρόληψης & Αντιμετώπισης Συμπεριφορών Υψηλού Κινδύνου» και για τον λόγο αυτό θα προσκληθούν σε συνεργασία ο Δήμος Τρικκαίων, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων, οι περιφερειακοί Δήμοι της Π.Ε. Τρικάλων, η Περιφέρεια Θεσσαλίας - Περιφερειακή Ενοτήτων Τρικάλων, το Κέντρο Πρόληψης και Κοινωνικής Παρέμβασης Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων, το ΚΕΘΕΑ – Έξοδος Συμβουλευτικός Σταθμός Τρικάλων και άλλοι φορείς».
Για να εξαλείψουμε τη βία μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον πρέπει να την προλάβουμε καλλιεργώντας μία κουλτούρα αλληλεγγύης, σεβασμού και ανεκτικότητας προς όφελος των αυριανών πολιτών και μελών μιας δημοκρατικής κοινωνίας. Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ανάπτυξη κοινών δράσεων όλων των εμπλεκομένων, του σχολείου, της οικογένειας και της κοινωνίας. Η ενεργός συμμετοχή και η συνεργασία όλων αποτελεί πλέον αναγκαιότητα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι εκπαιδευτικοί του σύγχρονου σχολείου οφείλουν να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και να είναι ικανοί να οργανώσουν, να αναπτύξουν και να συντονίσουν κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου.
Εμείς θα συνεχίσουμε να στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές μας καθώς και τους γονείς διότι μόνο μέσα από την αγαστή συνεργασία μπορούμε να εγγυηθούμε την αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου.