Σοβαρά ζητήματα ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο εντοπίζουν για ακόμα μία φορά οι μηχανοδηγοί, αυτή τη φορά με γραπτό υπόμνημα προς τον Διευθυντή Λειτουργίας της Hellenic Train, μέσω του οποίου αποκαλύπτουν μεταξύ άλλων ότι στα πολυδιαφημισμένα ETR 470 έχει πέσει… επιδημία βλαβών, με αποτέλεσμα να παραμένουν καθηλωμένα τα περισσότερα εξ αυτών.
Από το υπόμνημα της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), η οποία εκπροσωπεί τους μηχανοδηγούς με αφορμή τις επικείμενες συζητήσεις για τη νέα ΣΣΕ, προκύπτει ότι οι διπλοί συρμοί Railbus δεν επανδρώνονται ακόμα και σήμερα, ύστερα από τα απανωτά περιστατικά ασφαλείας στις ράγες, με δύο μηχανοδηγούς κατά παράβαση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας (ΓΚΚ άρθρο 120 παρ β ii). Να σημειωθεί ότι στην απαρέγκλιτη τήρηση του ΓΚΚ επαφίεται αποκλειστικά η ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ελλείψει σύχρονων συστημάτων ασφαλείας σε μεγάλο τμήμα του δικτύου.
Σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς, η εταιρία δεν έχει χορηγήσει φορητές συσκευές gsmr στον Προαστιακό Θεσσαλονίκης, παρά το γεγονός ότι αυτό έχει συμφωνηθεί από τον Μάιο του 2023.
Στην αγωνία για τα κρίσιμα ζητήματα ασφαλείας του ελληνικού σιδηροδρόμου αποδίδει η ΠΕΠΕ και τις 11 παραιτήσεις μηχανοδηγών που σημειώθηκαν στο διάστημα μετά την τραγωδία των Τεμπών με την τελευταία μάλιστα να λαμβάνει χώρα πριν λίγο καιρό.
Οι μηχανοδηγοί καταγγέλλουν επίσης ότι δεν εφαρμόζεται η 11ωρη ανάπαυση στις εκτός έδρας υπηρεσίες, ενώ προγραμματίζεται και διπλή ανάληψη εργασίας εντός της ίδιας ημέρας και δεν έχουν χορηγηθεί οι προβλεπόμενες αναπαύσεις του Νοεμβρίου στο σύνολο του προσωπικού. Επιπροσθέτως σημειώνουν ότι οι υπηρεσίες του Προαστιακού Αθήνας δεν έχουν το απαιτούμενο 30λεπτο διάλλειμα στη μέση της βάρδιας.
Επαναλαμβάνουν ότι τα δρομολόγια στην Αλεξανδρούπολη ξεκίνησαν, παρά το γεγονός ότι η εταιρία γνώριζε ότι «δεν υπάρχει επάρκεια επικοινωνιών ενώ υπάρχουν και αφύλακτες σιδηροδρομικές διαβάσεις». Ζητούν μάλιστα να μάθουν τον λόγο, για τον οποίο η Hellenic Train δε ασκεί πίεση στον ΟΣΕ για την αποκατάσταση των προβλημάτων αλλά μεταφέρει τις ευθύνες στους μηχανοδηγούς «λαμβάνοντας αυτές τις βιαστικές αποφάσεις».
Ζητούν επίσης ενημέρωση για τα μέτρα που θα λάβει η εταιρία ώστε «να καταγράφονται οι συνομιλίες μηχανοδηγών και σταθμαρχών από την HellenicTrain καθώς σε πρόσφατο συμβάν ο μηχανοδηγός ανέφερε ότι επανειλημμένα επικοινώνησε με σταθμό χωρίς να λάβει απάντηση, αλλά δεν μπορεί να το αποδείξει καθώς μοναδικός κάτοχος των στοιχείων είναι ο ελεγχόμενος (δηλαδή ο ΟΣΕ)», αναφέρουν.
Καθηλωμένα τα «ασημένια βέλη» λόγω βλαβών
Οσον αφορά τα γρήγορα «βέλη» της εταιρίας, επισημαίνεται ότι τα περισσότερα εξ αυτών έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία, ενώ υπάρχει έντονη φημολογία για σοβαρό τεχνικό πρόβλημα. Σύμφωνα με τον Αντώνη Κλειδαρά, μέλος του Δ.Σ της ΠΕΠΕ, τα περισσότερα δρομολόγια εκτελούνται σήμερα με ηλεκτράμαξες. Την προσωρινή απουσία των ETR470 από την κυκλοφορία επιβεβαιώνουν και πηγές της ΗΤ, στην οποία απευθύνθηκε το «Εθνος». Σύμφωνα με αυτές, το ένα βρίσκεται σε προγραμματισμένη βαριά συντήρηση «και δε θα αργήσει να κυκλοφορήσει ξανά», ενώ στα άλλα δύο έχουν προκληθεί βλάβες με αποτέλεσμα σήμερα να δρομολογείται μόνο το ένα ώστε το τελευταίο που απομένει να αποτελεί ρεζέρβα.
Οι μηχανοδηγοί επαναλαμβάνουν επίσης το αίτημά τους για προγραμματισμό δρομολογίων σε χρόνους που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας ώστε να σταματήσουν οι μεγάλες καθυστερήσεις, οι οποίες τους φέρνουν σε συχνή αντιπαράθεση με τους επιβάτες.
Ταυτόχρονα η ΠΕΠΕ ζητά να της χορηγούνται αντίγραφα των πορισμάτων με βάση τα οποία τιμωρούνται μηχανοδηγοί «και μάλιστα με εξοντωτικές ποινές», όπως αναφέρεται στο υπόμνημα, υπογραμμίζοντας ότι έως και σήμερα, δεν έχουν χορηγηθεί τα πρακτικά των συνεδριάσεων των Πρωτοβάθμιων Πειθαρχικών Συμβουλίων σε όσους τα αιτήθηκαν για την προάσπιση των νόμιμων συμφερόντων τους. Ως προς τα ζητήματα αυτά, πηγές της ΗΤ σημείωναν ότι η κοινοποίηση των πορισμάτων δεν εντάσσεται στις υποχρεώσεις της εταιρίας, ενώ τα πρακτικά δεν είχαν ζητηθεί από τους ενδιαφερόμενους, κάτι το οποίο η ΠΕΠΕ διαψεύδει κατηγορηματικά εμφανίζοντας δύο επιστολές του περασμένου Ιουνίου και Ιουλίου, με τις οποίες το Σωματείο τα ζητούσε.
Στη δεύτερη μάλιστα με ημερομηνία 24 Ιουλίου 2024 με αποδέκτη τον δευθύνοντα σύμβουλο της ΗΤ, R. Rinaudo, η ΠΕΠΕ όχι μόνο ζητά τα πρακτικά των σχετικών συνεδριάσεων και τα πορίσματα, αλλά αναφέρει ότι αιτήσεις είχαν υποβάλει και οι ενδιαφερόμενοι μηχανοδηγοί. «Καρφώνουν» μάλιστα την εταιρία και για την απώλεια του ταχογράφου στο περιστατικό του Δεκεμβρίου του 2023, όταν στο παρά ένα αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση συρμών του Προαστιακού: «Στην δε μια εκ των ως άνω περιπτώσεων, χάθηκε με δική σας υπαιτιότητα (της Hellenic Train) ο ταχογράφος αμαξοστοιχίας, η ανάλυση του οποίου θα έδινε σημαντικά στοιχεία προς αξιοποίηση στον εν λόγω μηχανοδηγό και ενδεχόμενα να είχε οδήγησει είτε στην μη επιβολή πειθαρχικής ποινής άλλως σε σημαντικότερα ελαττωμένης από αυτή που εν τέλει του επιβλήθηκε», ανέφερε η ΠΕΠΕ στην επιστολή.
Αυτό, το οποίο φαίνεται να οδεύει προς επίλυση, σύμφωνα με τις πηγές της εταιρίας, είναι ο εξορθολογισμός των δρομολογίων ώστε να μειωθούν σημαντικά οι καθυστερήσεις, ενώ οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως πολλά από τα αιτήματα «υποβάλλονται πρώτη φορά». Υπογραμμίζουν ότι δεν ισχύει η μη χορήγηση αναπαύσεων, ενώ και το θέμα των διαλειμμάτων «δεν είχε τεθεί ποτέ».
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr (από ρεπορτάζ του ethnos.gr)