Στη σκιά των επιβλητικών Μετεώρων, στον κεντρικό δρόμο της Καλαμπάκας, συναντάς ένα λόγο να παρατείνεις την παραμονή στην περιοχή: το νεοσύστατο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και Μανιταριών. «Ξεχωριστό», «Μοναδικό», «Ανεπανάληπτο», είναι τα... συνήθη σχόλια στο Βιβλίο Επισκεπτών. Σε ένα χώρο 1.000 τ.μ., θαυμάζεις διοράματα με εξαιρετικά ρεαλιστική απεικόνιση ζώων και πτηνών.
«Αυτός είναι ασπροπάρης. Έχουν απομείνει ελάχιστοι, εξαιτίας των δηλητηριασμένων δολωμάτων που προορίζονται για λύκους και αλεπούδες. Ο πετρίτης, το ταχύτερο γεράκι του κόσμου, ξεπερνάει και μία... Ferrari, με 420-440 χλμ. την ώρα στην εφόρμηση» ενημερώνει στην ξενάγηση ο κ. Νίκος Πάλλας, επιχειρηματίας, εμπνευστής και ένας εκ των τριών συνιδρυτών του μουσείου.
Ο ίδιος -φανατικός φυσιολάτρης και συλλέκτης πτηνών εδώ και δεκαετίες- είδε στις αρχές Δεκεμβρίου, το όνειρό του να πραγματοποιείται: «Από παιδί αγαπούσα τη φύση. Μεγαλώνοντας, άρχισα να συλλέγω πουλιά ενώ αργότερα, ένωσα τις προσπάθειες με δύο άλλους φίλους. Το μουσείο είναι αποτέλεσμα διαδρομής 25 χρόνων στη συλλογή πτηνών αλλά και ζώων απ’ όλο τον κόσμο, με ένα τεράστιο κόστος». Η προέλευσή τους; «Το 90% από πάρκα ή από συλλέκτες, ενώ συνοδεύονται από τα απαραίτητα έγγραφα – δεν τα κυνηγούσαμε».
Η φυσικότητα των εκθεμάτων σε συνδυασμό με την υψηλή αισθητική στην παρουσίασή τους, εντυπωσιάζει. «Ποιος είναι καλός ταριχευτής αετών; Ο τάδε στην Αγγλία. Ποιος στα υδρόβια; Εκείνος στην Ελβετία... Το κόστος ταρίχευσης μπορεί να αγγίξει τα 10.000 ευρώ! Σκεφτείτε ότι έχουμε τουλάχιστον 300 εκθέματα». Καθόλου τυχαίο ότι οι πλέον αξιόπιστοι εκτιμητές, με βάση την εξαβάθμια κλίμακα που αναπτύχθηκε από τους safari-works taxidermy supplies, τα κατατάσσουν στις δύο πρώτες βαθμίδες (premier & excellent). Οσο για το περιβάλλον, στο οποίο είναι ενταγμένα, «...18 ζωγράφοι και γλύπτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εργάστηκαν νυχθημερόν για να δημιουργήσουν διοράματα που αγγίζουν το... αληθινό. Στα υδρόβια, τα ζώα ξετρυπώνουν από βούρλα και καλάμια. Ενας ολόκληρος μήνας χρειάστηκε για τους γλύπτες να αποδώσουν τα “βράχια” των αρπακτικών, ειδικός γερανός υποστήριζε τους καλλιτέχνες που ζωγράφιζαν το φόντο. Οι οπτικές ίνες αποδίδουν εντυπωσιακά τον έναστρο ουρανό στα νυκτόβια» αναφέρει η «ψυχή» του μουσείου, τονίζοντας πως «τίποτε δεν γίνεται αυθαίρετα. Συνεργαζόμαστε με το ΕΚΠΑ, την περιβαλλοντική οργάνωση “Καλλιστώ” ενώ έπονται συνεργασίες με πανεπιστήμια. Οσονούπω, ξεκινά η λειτουργία Ερευνητικού Κέντρου».
Εξίσου αξιόλογο το Μουσείο Μανιταριών: «Είναι το πρώτο στην Ευρώπη, πλουσιότατη συλλογή, διαρκώς ανανεούμενη, καθώς στην Ελλάδα έχουμε χιλιάδες είδη. Και εδώ, το περιβάλλον παραπέμπει σε πραγματικό: χωρισμένο σε τέσσερις ενότητες - δάσος οξυάς, πευκοδάσος, ελατοδάσος και δρυοδάσος. Τα μανιτάρια είναι γλυπτά, κατασκευάζονται ένα-ένα διατηρώντας απόλυτη ομοιότητα χρώματος και μεγέθους». Την αξιοπιστία του έργου σφραγίζει η συνεργασία με τον κ. Γ. Κωνσταντινίδη, «από τους κορυφαίους του κόσμου στη γνώση των μανιταριών» σύμφωνα με τον κ. Πάλλα.
«Το υπ. Παιδείας ήδη ενημέρωσε όλα τα σχολεία της χώρας, παροτρύνοντας να επισκεφθούν το μουσείο – έργο τέχνης. Προσωπικά, επισκέφθηκα όλους τους διευθυντές σχολείων στη Θεσσαλία για να τους το παρουσιάσω. Ανταποκρίθηκαν ενθουσιωδώς» δηλώνει ο ίδιος, προσθέτοντας την παράμετρο του τουρισμού: «Λόγω Μετεώρων, η Καλαμπάκα υποδέχεται Ιάπωνες, Κινέζους, Ρώσους, Ευρωπαίους, πολλούς Ελληνες. Αν κάποιος ερχόταν για 2-3 ώρες, τώρα με το μουσείο, παρατείνει τη διαμονή. Ξένα κανάλια προβάλλουν την προσπάθειά μας, οι tour operators έχουν δείξει τεράστιο ενδιαφέρον οδηγώντας πολλούς ξένους εδώ – η ξενάγηση με ακουστικά θα γίνεται προσεχώς σε 10 γλώσσες και η επισκεψιμότητα έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις προβλέψεις» καταλήγει.
Η Καθημερινή (Βασιλική Χρυσοστομίδη)