Οι τρόποι με τους οποίους οι πρακτικές εφαρμογές των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, μπορούν να βοηθήσουν την εκπαίδευση και τους σύγχρονους τρόπους διδασκαλίας   

Αυτό που κάποτε αποτελούσε μια ακραία επιστημονική φαντασία, πλέον έχει γίνει πραγματικότητα που βρίσκει καθημερινά δεκάδες εφαρμογές στη ζωή μας και αλλάζει τα δεδομένα. Ο λόγος για την Τεχνητή Νοημοσύνη, (Artificial Intelligence – AI), η οποία αποτελεί την επόμενη μεγάλη τεχνολογική επανάσταση και μάλιστα μια την οποία ζούμε αυτή την περίοδο.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ήδη εδώ και έχει βρει πρακτικές εφαρμογές σε πολλά περισσότερα πεδία από όσα φανταζόμαστε. Δεν πρόκειται απαραίτητα για κάτι που θα δούμε ως ανθρωπόμορφα ρομπότ, όπως ήθελε η δημοφιλής απεικόνιση στις ταινίες ή τα βιβλία επιστημονικής φαντασίας. Αντιθέτως, πρόκειται για κάτι το οποίο χρησιμοποιούμε όλοι καθημερινά ακόμη και αν δεν το βλέπουμε: Από τον αλγόριθμο που ορίζει τα post και τις φωτογραφίες που θα δούμε στα social media, μέχρι και το bot με το οποίο μας καθοδηγεί αρχικά προκειμένου στη συνέχεια να μιλήσουμε με τον κατάλληλο εκπρόσωπο της ομάδας υποστήριξης πελατών του πολύ σύγχρονου και δημοφιλούς διαδικτυακού καζίνο Vulkanvegas.com, το AI είναι εδώ και βρίσκεται στην υπηρεσία μας. 

Η τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση

Ένας από τους τομείς στους οποίους η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει πραγματικά πολύ μεγάλη επίδραση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ποικιλοτρόπως, είναι φυσικά και αυτός της εκπαίδευσης. Άλλωστε, με τον τρόπο και την ταχύτητα που αναπτύσσεται η τεχνολογία στις μέρες μας, είναι απαραίτητο οι μαθητές να έχουν πολύ καλή επαφή με όλες τις εξελίξεις από αυτή την κρίσιμη ηλικία.

Σε ό,τι έχει να κάνει, πιο συγκεκριμένα, με τη διαδικασία της μάθησης και των τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, το AI έχει φέρει ήδη πολύ μεγάλες αλλαγές και λειτουργίες που αποτελούν πολύ χρήσιμα εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευτικών. Πλέον οι μαθητές όλων των βαθμίδων σχολείων ανά τον κόσμο, έχουν αρχίσει να εξοικειώνονται με έννοιες όπως ατομικοί εκπαιδευτικοί βοηθοί και προσαρμοστικά μαθησιακά συστήματα τα οποία λειτουργούν διαφορετικά ανάλογα με τις ατομικές ανάγκες και ειδικότητες του κάθε μαθητή. Πρόκειται για καινοτομίες που φέρνουν νέα επίπεδα αποτελεσματικότητας στην εκπαίδευση.

 

Πώς αλλάζει η μαθησιακή εμπειρία

Η εφαρμογή σύγχρονων τεχνικών και τεχνολογιών που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει πολύ μεγάλες αλλαγές στη μαθησιακή διαδικασία και εμπειρία. Ορισμένες από αυτές τις αλλαγές είναι:

  • Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών: Οι εκπαιδευτικοί, με τη βοήθεια συγκεκριμένων αλγόριθμων, μπορούν πλέον να αναγνωρίζουν πιο εύκολα τις μαθησιακές δυσκολίες που πιθανώς αντιμετωπίζουν κάποιοι μαθητές. Έτσι, είναι εφικτό να γίνουν πιο στοχευμένες προτάσεις για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών.

  • Εξατομικευμένη εκπαίδευση: Μετά την αναγνώριση των δυσκολιών ή ιδιαιτεροτήτων, έρχεται το θέμα της προσαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτό πια μπορεί να γίνει σε εξατομικευμένο επίπεδο, ανάλογα με τις προσωπικές ανάγκες του κάθε μαθητή. Έτσι θα διασφαλιστεί ότι κάθε μαθητής θα μπορεί να προχωρήσει και να εξελιχθεί με το δικό του ρυθμό και να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. 

Βοήθεια στην ποιότητα της εκπαίδευσης

Η χρήση τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης αν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και να οδηγήσει σε πιο ποιοτικές και αποτελεσματικές διαδικασίες. Ο ένας τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται αυτή η βελτίωση είναι η εξατομίκευση της εκπαιδευτικής διαδικασίας που αναλύσαμε πιο πάνω. Εκτός αυτού, άλλες λύσεις που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη αφορούν τους εξής τομείς:

  • Ανάλυση Δεδομένων

  • Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών Εφαρμογών

  • Αξιολόγηση μαθητών

  • Πρόβλεψη Αναγκών

Τα βασικά μειονεκτήματα

Φυσικά, η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει μόνο πλεονεκτήματα. Το ένα βασικό μειονέκτημα που υπάρχει, ειδικά τη δεδομένη χρονική στιγμή και όσο οι εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης είναι ακόμη υπό ανάπτυξη, έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι εφαρμογές αυτές δεν είναι διαθέσιμες παντού. Η χρήση τεχνολογίας σε οποιονδήποτε τομέα απαιτεί ύπαρξη hardware. Και όσο οι οικονομικές ανισότητες παραμένουν (όχι μόνο από χώρα σε χώρα, αλλά ακόμη και από περιοχή σε περιοχή εντός της ίδιας χώρας) τόσο θα συνεχίσουν να υπάρχουν περιοχές που δεν θα έχουν πρόσβαση στα απαραίτητα εργαλεία για την εφαρμογή λύσεων που θα βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη.

Ένα δεύτερο θέμα έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εκπαιδευτούν στη χρήση αυτών των τεχνολογιών. Και αυτό δεν είναι κάτι που είναι πάντα εύκολο ή εφικτό.

Ωστόσο, το πιο σημαντικό από τα μειονεκτήματα, έχει να κάνει με την ενδεχόμενη υπερβολική χρήση του ΑΙ. Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο και ως τέτοιο πρέπει να την αντιμετωπίζουμε. Ακόμη και χρήστες των social media (που προφανώς είναι θέμα που δεν έχει την ίδια σημασία ή βαρύτητα με την εκπαίδευση) μπορούν να βεβαιώσουν ότι οι αλγόριθμοι κάθε άλλο παρά τέλειοι είναι. Υπό το πρίσμα αυτό είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε πως τα εργαλεία αυτά δίνουν πάντα ενδείξεις και δεν είναι αλάνθαστα. Αντιθέτως, είναι εξαιρετικά σημαντικό να μην λείψει (ειδικά από την εκπαίδευση) η ανθρώπινη επαφή και διαδραστικότητα καθώς η τεχνολογία, καλώς ή κακώς, δεν μπορεί να αντιληφθεί μια σειρά από αστάθμητους παράγοντες, όπως για παράδειγμα τα συναισθήματα ή η ψυχολογία των μαθητών και πώς αυτά μπορεί να μεταβάλλονται. Άλλωστε, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως την ανθρώπινη επαφή και αλληλεπίδραση…