Ένα καινοτόμο σύστημα υλοποιεί ο Δήμος Τρικκαίων. Πρόκειται για το Σύστημα Αποτρεπτικής Στάθμευσης σε θέσεις ΑμεΑ, που αφορά στον έλεγχο και διατήρηση των θέσεων στάθμευσης για τους συμπολίτες με αναπηρία.
Με το σύστημα αυτό, κάθε συμπολίτης ΑμεΑ θα μπορεί να γνωρίζει ότι οι θέσεις στάθμευσης είναι απολύτως σεβαστές, όχι μόνο ως νοοτροπία αλλά και ως έλεγχος και δράση από τον Δήμο. Μάλιστα το σύστημα, που «διαβάζει» το όχημα ατόμου με αναπηρία, στέλνει και άμεση ειδοποίηση Δημοτική Αστυνομία, που σε ελάχιστο χρόνο βεβαιώνει πιθανή παράβαση.
Ο αισθητήρας (αριστερά) και η κάρτα. Αυτό το τόσο απλό σύστημα προλαμβάνει και ελέγχει www.floulis.gr
Το Σύστημα θα επεκταθεί και σε θέσεις φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, διαβάσεις πεζών και ράμπες σε πεζοδρόμια για ΑμεΑ, γονείς με καροτσάκια και γενικότερα ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες.
Ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, επεσήμανε ότι με το συγκεκριμένο σύστημα ενισχύεται η συνδρομή προς τους συμπολίτες ΑμεΑ, τα εμποδιζόμενα άτομα, τους γονείς με καροτσάκια, βελτιώνοντας συνεχώς τις συνθήκες διαβίωσής τους, σε μια πιο ανθρώπινη πόλη για όλους/ες.
Το Σύστημα παρουσιάστηκε την Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2020 στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου Τρικκαίων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα κινητικότητας 2020.
Παρόντων εκπροσώπων των Συλλόγων Νεφροπαθών, Ελληνικής Εταιρείας για τη Σκλήρυνση κατά Πλάκας και Πασχόντων από Μεσογειακή Αναιμία, ενώπιον της αντιδημάρχου Βασιλένας Μητσιάδη, ο κ. Γ. Χρυσόμαλλος, συνεργάτης του Δ. Τρικκαίων παρουσίασε τα δεδομένα και τις καινοτομίες.
Καινοτομία 1: Το Σύστημα
Το Σύστημα ελέγχει, διαπιστώνει, πληροφορεί, αν το όχημα που σταθμεύει σε θέση προοριζόμενη για ΑμεΑ, είναι όντως όχημα που ανήκει σε άτομο με αναπηρία.
Αυτό γίνεται μέσω δύο απλών συσκευών: του αισθητήρα και της κάρτας.
– Ο αισθητήρας τοποθετείται στο μέσον της θέσης στάθμευσης και κάνει διπλή δουλειά:
1. «διαβάζει» το σήμα που εκπέμπει το μαγνητικό πεδίο του οχήματος
2. «βρίσκει» αν το όχημα που έχει σταθμεύσει, διαθέτει σήμα οχήματος ΑμεΑ
– Η κάρτα βρίσκεται μέσα στο όχημα και εκπέμπει το σήμα οχήματος ΑμεΑ.
Έτσι, μέσα σε μόλις 30 δευτερόλεπτα, ο χειριστής του συστήματος γνωρίζει, τι είδους όχημα (ποδήλατο, μηχανάκι, αυτοκίνητο, φορτηγό κ.α.) έχει σταθμεύσει σε θέση ΑμεΑ και εάν αυτό το όχημα διαθέτει σχετικό σήμα.
Καινοτομία 2: Αμεση ειδοποίηση στη Δημοτική Αστυνομία
Αισθητήρας και κάρτα ταυτοχρόνως «ειδοποιούν» τον κεντρικό υπολογιστή της Δημοτικής Αστυνομίας
– με πράσινο χρώμα, εάν είναι κενή η θέση,
– με μπλε χρώμα αν είναι κατειλημμένη από όχημα ΑμεΑ και
– με κόκκινο χρώμα εάν η θέση έχει καταληφθεί παρανόμως.
Ο υπολογιστής με τη σειρά του «ειδοποιεί» τα κινητά τηλέφωνα με τα οποία ο Δήμος προμηθεύει το προσωπικό της υπηρεσίας. Σε ελάχιστα λεπτά βεβαιώνεται η τυχόν κλήση για παράνομη στάθμευση. Με τον τρόπο αυτόν μειώνεται ο χρόνος περιπολίας σε θέσεις στάθμευσης, αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της υπηρεσίας και σαφώς βεβαιώνονται οι παραβάσεις.
Καινοτομία 3: Επέκταση του Συστήματος
Ολο το σύστημα αυτό θα αφορά σε πρώτη φάση τις 39 θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ που έχει χαράξει ο Δήμος Τρικκαίων στα Τρίκαλα.
Σε επόμενη φάση το Σύστημα θα αφορά σε διαβάσεις πεζών, σε ράμπες πεζοδρομίων και σε θέσεις φορτοεκφόρτωσης, σε συνδυασμό με την ελεγχόμενη στάθμευση που θα υλοποιεί στα Τρίκαλα.
Το επόμενο διάστημα ο χάρτης της πόλης θα γεμίσει με τα σημεία εφαρμογής του Συστήματος
Η προμήθεια των καρτών θα γίνει στα άτομα που έχουν τη «μπλε κάρτα» ΑμεΑ, με διαδικασία που θα ανακοινωθεί.
Η επέκταση του συστήματος σε όλη τη χώρα θα είναι μια ουσιαστική διαδικασία.
Μέχρι τότε, εάν πολίτης ΑμεΑ από άλλη περιοχή της χώρας σταθμεύσεις σε θέση στα Τρίκαλα, απλώς θα πρέπει να κάνει ό,τι και πριν: να τοποθετεί την μπλε κάρτα στο παρ μπριζ του οχήματος.
Καινοτομία 4: Η τεχνολογία
– Το όλο σύστημα λειτουργεί με το πρωτόκολλο ΜQΤΤ που ανέπτυξαν από κοινού NAΣΑ και ΜΙΤ. Πρόκειται για πρωτόκολλο επικοινωνίας αισθητήρων για συσκευές «ιντερνετ των Αντικειμένων» (internet of things). Δηλαδή, για την «επικοινωνία» των αντικειμένων μεταξύ τους.
– Το πρωτόκολλο αυτό είναι η βάση για την τεχνολογία NBIoT (Narrow Band Iot), με ελάχιστες απαιτήσεις σε ενέργεια και επομένως, με πολύ μεγάλο χρόνο ζωής της μπαταρίας του.
– Η εφαρμογή αυτή υλοποιείται από τον Δήμο Τρικκαίων για πρώτη φορά στη χώρα μας σε παρόμοιο έργο.
– Η κάρτα είναι τεχνολογίας RFID
– Η συνεργασία των εταιρειών DotSoft και Vodafone απέδωσε τα πρώτα πακέτα αισθητήρων και καρτών, καθώς και την εφαρμογή για τη Δημοτική Αστυνομία Τρικάλων.
– Ο Δήμος Τρικκαίων διαθέτει ήδη από το 2016 τεχνολογία αιχμής στο πλαίσιο της Smart City και, επομένως, μπορεί να χρησιμοποιήσει τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Μάλιστα πρόκειται για εφαρμογή που δεν χρειάζεται περαιτέρω υποδομή στην πόλη (π.χ. κεραίες), είναι, δηλαδή, υποδομή plug and play.